Formula1 - Marele Premiu al Italiei
FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D'ITALIA 2018
Monza
Monza este privita de multi ca fiind intruchiparea Formulei 1, un circuit care dincolo de imbinarea pana la perfectiune dintre viteza si indemanare, pare sa aiba un suflet si o inima proprie.
Pe circuitul italian s-au desfasurat cateva dintre cele mai bune curse vazute vreodata si tot aici, am putut asista la unele dintre cele mai grave accidente din istoria acestui sport.
Marturie stau batranii copaci ce inconjoara pista din parcul regal, care pastreaza pentru eternitate sunetul motoarelor si murmura la fiecare adiere, numele celor mai mari piloti care au venit aici si au facut spectacol.
Constructia circuitului a inceput in 1922 si dupa numai 6 luni era gata. Alaturi de Brooklands din Marea Britanie si Indianapolis din SUA, circuitul de la Monza a fost cea de-a treia locatie permanenta din istoria sporturilor cu motor.
Formula 1 viziteaza Monza in 1950, de atunci ramane un punct fix in calendarul celei mai populare competitii de acest gen, fiind cunoscuta si ca 'La Pista Magica'.
Circuitul de la Monza şi regulamentul DRS
Viteză şi linii drepte lungi. Aceasta ar fi, pe scurt, cea mai potrivită caracterizare pentru circuitul de la Monza, care oferă doar şase succesiuni de viraje şi în care piloţii concurează cu acceleraţia la maxim trei sferturi din timp. Tocmai de aceea, circuitul favorizează echipele cu monoposturi dotate cu motoare puternice precum Mercedes și Ferrari, în timp ce restul speră ca deficitul unităţilor furnizate de Renault și Honda să nu fie atât de mare.
Echipele folosesc aici un pachet aerodinamic specific cu apăsare minimă pentru a obţine maximum de beneficii în termeni de viteză. De altfel, Monza este cea mai scurtă cursă din calendar: anul trecut aceasta a durat doar o oră şi 19 minute, astfel că viteza medie a fost de 232 km/h.
Cu toate acestea, performanţa în viraje şi tracţiunea sunt în continuare importante: viteza de intrare pe liniile drepte este mai importantă decât viteza maximă atinsă pe acestea, element demonstrat de faptul că, de multe ori, monopostul cel mai rapid pe tur nu are viteze maxime impresionante. În acest context, Mercedes a câștigat ultimele 4 curse de la Monza, în timp ce Ferrari nu a mai triumfat din sezonul 2010.
Piloții vor avea la dispoziție pneuri de compoziție supersoft, soft și medium și, așa cum este de anticipat, piloții au optat în special pentru cauciucurile din cea moale compozitie.
Speranțele lui Sebastian Vettel la titlul mondial au crescut după victoria obținută duminică în Marele Premiu al Belgiei, la capătul unei curse dominate autoritar după depășirea efectuată asupra lui Lewis Hamilton în primul tur.
În urma succesului, Vettel are de recuperat doar 17 puncte în fața lui Hamilton și aparent se bucură de un monopost mai rapid decât rivalul său de la Mercedes. "Avem un monopost bun care pare să funcționeze oriunde. Sper să putem continua ritmul și viteza în cursa următoare de la Monza", a declarat germanul.
De altfel, inclusiv Hamilton admite că Mercedes va avea o misiune dificilă pe circuitul italian, mai ales după progresele înregistrate recent de inginerii Ferrari în privința motorului.
"Cu o asemenea performanță pe care o au pe liniile drepte, în următoarea cursă ne-am putea chinui să fim la nivelul lor", este modul în care anticipează britanicul că se vor desfășura lucrurile.
Calificari - Rezultate - Grila de start:
Kimi Raikkonen l-a învins pe Sebastian Vettel în lupta pentru pole position în Marele Premiu al Italiei, în timp ce Mercedes a monopolizat a doua linie a grilei de start prin Lewis Hamilton și Valtteri Bottas.
Ferrari și-a respectat statutul de favorită în calificările pentru Marele Premiu al Italiei din fața propriilor suporteri, însă surpriza a venit din partea lui Kimi Raikkonen.
Pilotul finlandez a fost cronometrat cu 1:19.119 și va pleca din pole position pentru prima oară după cursa de la Monaco din sezonul precedent. Raikkonen a reușit astfel să-l învingă cu numai 0.161 secunde pe coechipierul sau Sebastian Vettel, considerat principalul favorit al sesiunii. De asemenea, acesta este primul pole position obținut de Ferrari la Monza după cel realizat de Fernando Alonso în sezonul 2010.
Lewis Hamilton a sperat să producă o surpriză, însă a fost nevoit să se mulțumească cu locul 3 după ce a fost mai lent cu numai 0.175 secunde față de Raikkonen și cu numai 0.014 secunde comparativ cu Vettel. Valtteri Bottas îl va acompania pe britanic în a doua linie a grilei, însă finlandezul nu a contat în lupta pentru pole și a fost mai lent cu o jumătate de secundă.
În spatele plutonului fruntaș, Max Verstappen (Red Bull) a ocupat locul 5 și îl va avea alături pe Romain Grosjean (Haas), în timp ce Carlos Sainz (Renault) va lua startul de pe locul 7 și va fi urmat de Esteban Ocon (Force India), Pierre Gasly (Toro Rosso) și Lance Stroll (Williams).
Fernando Alonso a stabilit doar al 13-lea timp pentru McLaren, în timp ce Sergio Perez a fost cel mai sonor nume care a fost eliminat în prima parte a calificărilor, stabilind doar al 16-lea timp.
Pilotul echipei Force India va urca însă două poziții pe grila de start, ca urmare a penalizărilor suferite de Nico Hulkenberg și Daniel Ricciardo.
Cei doi nu au efectuat niciun tur cronometrat în a doua parte a calificărilor, întrucât amândoi au optat pentru numeroase schimbări la unitatatea de propulsie furnizată de Renault, astfel că vor ocupa ultima linie a grilei de start. Hulkenberg ar fi primit oricum 10 poziții de penalizări pentru provocarea accidentului din primul tur al cursei precedente de la Spa-Francorchamps.
Grila de start:
Kimi Raikkonen (Fin) Ferrari 1min 19.119secs
Sebastian Vettel (Ger) Ferrari 1:19.280
Lewis Hamilton (Gbr) Mercedes GP 1:19.294
Valtteri Bottas (Fin) Mercedes GP 1:19.656
Max Verstappen (Ned) Red Bull 1:20.615
Romain Grosjean (Fra) Haas F1 1:20.936
Carlos Sainz (Spa) Renault 1:21.041
Esteban Ocon (Fra) Force India 1:21.099
Pierre Gasly (Fra) Scuderia Toro Rosso 1:21.350
Lance Stroll (Can) Williams 1:21.627
Kevin Magnussen (Den) Haas F1 1:21.669
Sergey Sirotkin (Rus) Williams 1:21.732
Fernando Alonso (Spa) McLaren 1:22.568
Nico Hulkenberg (Ger) Renault No Time
Daniel Ricciardo (Aus) Red Bull No Time
Sergio Perez (Mex) Force India 1:21.888
Charles Leclerc (Mon) Sauber-Ferrari 1:21.889
Brendon Hartley (Nzl) Scuderia Toro Rosso 1:21.934
Marcus Ericsson (Swe) Sauber-Ferrari 1:22.048
Stoffel Vandoorne (Bel) McLaren 1:22.085